”Volvo Trucks vs 750 Tonnes”

Intressanta studiebesök, många skratt och en hel del lastbilsprat. FH16-klubbens resa till USA bjöd de 32 deltagarna på upplevelser för livet.
– Mid America Truck Show imponerade givetvis, men det var också häftigt att se den bedårande naturen och New York är alltid en upplevelse, säger FH16-klubbens ordförande Boije Ovebrink.

Se filmen ”Volvo Trucks vs 750 Tonnes” här.

Med världens starkaste man, Magnus Samuelsson, och lastbilsjournalisten Brian Weatherley i förarhytten ska en Volvo FH16 försöka dra 750 ton.

I Göteborgs Hamn står 40 containrar fyllda med reservdelar från Volvo. De 20 släpen som containrarna står på bildar en 300 meter lång karavan som tillsammans med lastbilen väger 750 ton. Uppdraget: starta en Volvo FH16 750 med nya I-Shift med krypväxlar från stillastående med 750 tons last och köra 100 meter.

– I-Shift med krypväxlar har en startförmåga som är ojämförlig på marknaden för serietillverkade lastbilar. De nya krypväxlarna gör det möjligt att dra mycket tunga last, starta i svår terräng och köra i hastigheter så låga som 0,5 km/h. För riktigt tunga laster använder man vanligtvis specialtillverkade lastbilar, men här använder vi en Volvo FH16 med en drivlina som kommer direkt från fabriken, säger Peter Hardin, produktchef för FM och FMX på Volvo Lastvagnar.

Den Volvo FH16 som används i testet är utrustad med I-Shift med krypväxlar och de kraftigaste axlarna från Volvos ordinarie sortiment. Lastbilen körs av Magnus Samuelsson, en gång utsedd till världens starkaste man.

– Få saker kan mäta sig med känslan av att utmana och övervinna sina fysiska begränsningar. Jag har ställts inför många svåra prövningar under mina år, men den här dragningen är min tyngsta någonsin, säger Magnus Samuelsson.

Vid sin sida har han den erfarne lastbilsjournalisten Brian Weatherley.

– Att Volvo Lastvagnar har tagit fram en automatväxellåda som klarar av att dra 325 ton i tågvikt är imponerande. Men att ge sig på att dra över 700 ton i tågvikt med en serietillverkad lastbil är något helt otroligt. Under mina 30 år som lastbilsjournalist har jag aldrig sett något liknande, säger Brian Weatherley.

 

I ”Volvo Trucks vs 750 Tonnes” ställs en Volvo FH16 och växellådan I-Shift med krypväxlar inför den tyngsta utmaningen någonsin.