Många glada skratt på studieresan

Nyss hemkommen från USA efter nio dagar försöker Boije sammanfatta årets studieresa till USA.
– Programmet var späckat med aktiviteter 15-16 timmar per dag. Och vi hade väldigt roligt. Jag och Majken vill tacka alla deltagare för alla skratt som de bjöd på. Men vi vill också tacka Volvo Trucks, GoodYear och Mack för lärorika och bra arrangerade studiebesök. Att få komma bakom kulisserna i fabrikerna och se hur däck tillverkas eller lastbilar byggs är alltid lika intressant, säger Boije.

FH16-medlemmarna landade i Chicago 31 mars. Efter en god natts sömn inleddes fredagen med sightseeing i Chicago. Vid lunchtid var det dags att sätta sig på bussen för resan till Louisville och Mid America Truck Show.

– I år hade mässan bojkottats av lastbilstillverkarna. Vi var lite oroliga att det skulle vara glest med montrar, men det behövde vi inte vara. I år lockade mässan 75 000 besökare och det var lika gott om utställare som vanligt. Hallarna var överfulla med bilar, trailers, tillbehör och annat ögongodis.

Volvos största fabrik

Efter en heldag på mässan avslutades lördagen med en kortare konferens med Volvo lastvagnars Kurt Björck. Söndagen var en resdag. Efter drygt sex timmar i bussen var man framme i Dublin på kvällen för måndagens studiebesök på Volvos lastvagnars fabrik i New River Valley. En dag som avslutades med middag på restaurangen Draven Mercantile med anor från tidigt 1800-tal med Volvo Trucks som värd.
På fabriken – som är Volvo lastvagnars största – tillverkas cirka 100 lastbilar om dagen för den nordamerikanska marknaden.

– Under eftermiddagen besökte vi Volvo Trucks huvudkontor i Greensboro. Där tog vd Göran Nyberg mot oss. Sedan informerade han och marknadschefen Magnus Koeck om Volvo Trucks historia i USA och om den amerikanska lastbilsmarknaden. Två mycket intressanta föredrag, fortsätter Boije.
Efter studiebesöken hos Volvo Trucks var det dags för gruppen att sätta sig på bussen igen för resan till Danville. En dag som avslutades med gemensam middag med GoodYear som värd. Tisdagen startade med studiebesök på GoodYears fabrik i Danville med information om den amerikanska däckmarknaden och rundvandring i produktionen.
– Att se hur däck tillverkas var spännande och minst sagt lärorikt. Att 70 procent av ett däck består av naturgummi visste inte jag till exempel. Vi fick också se hur ett däck byggs upp med sidor, stålcord och slitbanor.

Klassisk mark

Vid middagstid styrdes kosan till Charlotte. För den racing-intresserade är Charlotte klassisk mark – det var här det första Nascar-loppet avgjordes 1948. I dag har flera Nascar-stall sin hemvist i Charlotte, ett av dessa är segerrika Hendricks motorsports.

– I sista stund lyckades vi få till ett studiebesök hos Hendricks. Och det var värt mödan för deras verksamhet imponerade.

Efter besöket på Hendricks i Charlotte bar det iväg med flyg till New York för onsdagens studiebesök på Mack-fabriken i Macungie.
– Studiebesöket inleddes med en rundvandring i deras show room och museum. Efter lunch var det dags för fabriken. Om de var stolta som jobbade på Volvo-fabriken i New River Valley så var de ännu stoltare på Mack-fabriken i Macungie. Och kanske med viss rätt – Mack har ju byggt lastbilar sedan 1907.

Varm motor

På vägen till New York drabbades bussen av ett haveri på fläktremmarna.
– Bussen blev varm och kunde inte flyttas, så där fick vi vänta en stund i vänsterfilen i rusningstrafiken till New York tills motorn hade svalnat av. Det var en lite speciell upplevelse. Men efter en stund kunde vi rulla in på en avfart och där bytte vi buss.
Torsdagens studiebesök på ett lokalt åkeri ställdes dock in.
– Då kände vi att vi behövde en vilodag – istället för studiebesök gick vi runt i New York och tog det lugnt. Dagens avslutades vi med en middag och kryssning. Det var häftigt att se solen sänka sig över Manhattan med alla kända byggnader och byggnadsverk.

Innan det var dags att resa hem till Sverige på fredagen fick gruppen också en sightseeing i New York med svensk guide som verkligen kan allt om den stora staden!