D16-manifestationen lockade många

FH16-klubbens och Volvo Lastvagnars D16-manifestation under Trailer Trucking Festival blev en stor succé. Firandet av D16-motorns första 30 år lockade inte mindre än 81 bilar.
– Kul med det stora intresset för manifestationen. Men det är minst lika roligt att intresset för Sverige Tuffaste FH16 bara ökar, säger FH16-klubbens ordförande Boije Ovebrink.

För Boije och övriga från FH16-klubben var det en minst sagt intensiv helg under Trailer Trucking Festival på Mantorp park den 25 och 26 augusti. Bilarna till D16-manifestationen skulle tas om hand och ställas upp snyggt på utställningsytan och montern för manifestationen skulle bemannas.

– Sammanlagt serverade vi nog ungefär 2 000 korvar i Volvo-montern och cirka 2 000 koppar kaffe i Volvo och D16-i montern. Det är något mindre än 2015, men det kan nog hänga ihop med att vädret inte var det bästa på fredagen, berättar Boije.

I år är det 30 år sedan som Volvo Lastvagnar presenterade D16-motorn och F16-modellen.

– Vi jobbade hårt för att marknadsföra manifestationen och jag är nöjd med att det kom 81 bilar. Jag är också nöjd med arrangemanget som helhet, inte minst med den avslutande BBQ-buffén. Det blev en kanonkväll och Möllers festservice fick fullt upp med att servera närmare 220 portioner riktigt god mat.

Under D16-manifestationen delades en rad priser ut. Long distance-priset vanns av Armin Zurkirchen från Schweiz som kört 160 mil för att vara med.

– Imponerande att han körde ända från Schweiz för att kunna vara med.

Under D16-manifestationen delades följande priser ut:
Long distance
– Armin Zurkirchen från Schweiz med sin fina F16 från 1990
Flest körda mil – Anssi Paajanen OY, med sin F16 i nästan nyskick, som hade 200 000 körda mil på mätaren.
Häftigaste FH16 – Fundins Olje AB och Hans Fundin för deras stilrena och fräscha FH16, som var mässans stiligaste.


Äldsta F16 – Urban Erikssons Åkeri i Skärvången AB. Urbans F16 har en grym patina som vittnar om såväl ålder som funktion.


Bästa påbyggnad – Kjell Arild, Norge, för alla detaljer på en 30-åring som lett till innovationer som påverkat dagens tekniska lösningar.
Finaste F16  – Armin Zurkirchen från Schweiz. Som återställt bilen i nyskick med en klar målsättning för original, såväl helhetsskick som detaljer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pristagarna i D16-manifestationen – från vänster – Armin Zurkirchen,
Assi Paajanen, Urban Eriksson, Kjell Arild och Hans Fundin.

Klubbens monter under D16-manifestationen.

 

Prisutdelningen i Sveriges Tuffaste FH16
var välbesökt.

Under Trailer Trucking Festival utsågs sedvanligt vinnaren i Sveriges Tuffaste FH16. Vann gjorde Christoffer Lindstrand, Lindstrands Distribution, som under ett år byggt om sin FH16 750.

– Juryn hade ingen lätt uppgift, men de var rörande överens om att Christoffer Lindstrand har gjort en fantastiskt jobb med att förfina en FH16, säger Boije.

Resultat och motiveringar i Sveriges Tuffaste FH16:
1) Lindstrands Distribution
Juryns motivering: Trots bilens ålder… ”Fjunis” har Sveriges tuffaste arbetsplats. En bil byggd med engagemang och känsla. Genomtänkt med detaljer som varit omöjliga om inte kommunikationen mellan ägare och förare varit klockren.
Pris: pokal, två fälgar från Alcoa och check från Plastomer.

  1. Vässby Transport
    Juryns motivering: Inte ett snack ”om hårda bud i Mellerud” här åker flisen kungligt. Underbar ordning och hög känsla för finish i kombination med respekt för återbruk.
    Pris: pokal, check från Mjölby Billack, check från Plastomer.

  1. Hakarps Schakt & Transport
    Juryns motivering: En lastväxlare som vi hyllar stort och premierar för grym ordning på chassi och påbyggnad, för inredningen ger vi stort A i betyg
    Pris: pokal, Trux, Plastomer

Hederspriset  i Sveriges Tuffaste FH16 – en pokal och en högtryckstvätt från Alcon – gick till klubbens vän från England, J Headley & Son´s, för hans fina och välbyggda bil med ett par år på nacken.

Under mässan kunde klubbens medlemmar tävla om en medåkning med The Iron Knight och Boije. Intresset att få vara co-driver i världens snabbaste lastbil var stort och med lottens hjälp var det Björn Eriksson som bjöds på den unika möjligheten att få känna acceleration från de drygt 4 000 hästkrafterna i The Iron Knight.


Björn Eriksson var taggad före
medåkningen i The Iron Knight.