Bästa FH16 vänner!

Måndag 26 februari 2024 blev för mig en ny milstolpe i mitt över 50 år långa liv som lastbilschaufför mm, då jag fick möjlighet att provköra Volvo FH16 780 Aero!
För er som undrar så har jag nyligen passerat 72…
Vi startade på Volvo Trucks Experience Center, VTEX, där Calle Hedström tog emot och stolt visade mig den nya D17 motorn.
Den skillnad man ser mellan den gamla D16 750 motorn och den nya D17 780 är att den gamla motorn hade två turbo aggregat medans den nya har en stor turbo.
Skillnaden på slagvolymen är inget som syns utanpå.
Som ordförande för FH16 klubben är jag glad att Volvo valde fortsätta med modell beteckningen FH16!
Efter en kort genomgång av alla nyheter fick jag äntligen sätta mig bakom ratten med min vän Calle Hedström som Co Driver och börja färden från VTEX.
Vi körde upp över bron mot Angered som är en lång backe, vidare mot Gråbo och fortsätta på småvägar upp mot Alingsås där vi stannade och tog ett kort stopp hos Firma Alf Pettersson.
De tillverkar mycket detaljer till Volvo Lastvagnar som monteras direkt på fabriken i Tuve. Efter stoppet tog vi stora vägen mot Göteborg och svängde av i Lerum där vi i första rondellen vände åter upp mot motorvägen så vi fick en riktigt brant backe att testa orken i den nya motorn.
Man kan bara kan säga att den är Urstark där jag härmar Stefan Anderssons ord på Proffs efter han provkört FH6 780 Aero för någon tid sedan!
Då jag försöker sammanfatta mina körintryck och samtidigt minnas mina första F16 från 1987 och FH16 bilar som jag ömsom fick låna till min Truck Racing verksamhet, från dåtidens Press och Demo, eller köpa en fd demobil som lever kvar i Tommy Norbergs ägo numera så har det hänt massor!
Men känslan att köra en F16, en tidig FH16 eller min FH16 610 som jag hade som dragbil från 2005 till nästa generation kom som 700 och sedan 750 så har alla samma karaktär, det är styrkan som nu nått en nivå jag inte trodde jag skulle få uppleva!
Idag är det dock betydligt viktigare att man läser förarmanualen innan man börjar köra så man inte missar alla hjälpmedel som finns inbyggt i bilen.
De flesta tillvalen fanns också i min senaste 750 XXL bil som jag kört ett antal mil med men Areo fronten har nog bidragit till att inget vindbrus kunde höras och ljudnivån i kupén var mycket låg. Att väghållningen är i absolut toppklass kändes på de mindre vägarna upp mot Alingsås och avsaknaden av yttre backspeglar mot monitorer vid varje A stolpe upplevde jag som mycket positivt.
Var det nu inget som var negativt?
Jo att åkturen på ca 3 timmar tog slut alldeles för fort!
Avslutar med att jag tycker den förlängda Aero fronten blev mycket snygg och hoppas så många som möjligt får provköra FH16 780 Areo som helt klart är Volvos främsta flaggskepp och det säger jag som Boije Ovebrink och det står jag för!
Höll på att glömma att ekipaget var lastat med en totalvikt lite över 40 ton som kändes nästan som att köra helt olastat. Hoppas få möjlighet att provköra ett 74 tons ekipage längre fram.

Med vänlig hälsning

Boije Ovebrink

Ordförande Swedish Volvo FH16 Club

I samband med Truckracing EM på Circuito de Madrid Jarama så har Boije Ovebrink, tillsammans med Goodyear och Volvo Truck Spain, haft kundevent

Eds Träfrakt har Sveriges Tuffaste FH16

Med sin nya FH16 drog Eds Träfrakt längsta strået när Sveriges Tuffaste FH16 korades i helgen på Mantorp park under Trailer Trucking Festival.
”Som slagskeppen kämpade för fred transporterar Ed skogens guld i grym elegans, puts och glans.” motiverar juryn årets vinnare.

Trots ett ihärdigt regnande under mässdagarna lockades rekordmånga till FH16-klubbens monter. Montern ramades in av 20 fina medlemsbilar och sju timmerbilar från Volvos återförsäljare som stod uppställda som en solfjäder.

– En imponerande syn, säger FH16-klubbens ordförande Boije Ovebrink.

Men även om det regnade under helgen så lockades 13 800 besökare till Trailer Trucking Festival. Och samtliga besökare i klubbens monter hade sol i sinnet. Under mässan serverades drygt 2 000 korvar, 160 hamburgare och 150 liter kaffe.

– Vår monter var välbesökt också under båda dagarna. Kul att så många kom och snackade med oss, berättar Boije.

Under fredagskvällen arrangerade klubben en kväll med musik i det hyrda tältet från Cool AB.

– Vi serverade 160 hamburgare till deltagarna och under kvällen kunde vår och Volvos personal njuta rock roll covers, som framfördes av Peter Forss.

Juryn i Sveriges Tuffaste FH16 och Nordens Bästa FH16 hade som vanligt ett tufft jobb bland bilarna som var anmälda till Nordic Trophy-tävlingen. Efter några timmars betänketid så drog alltså Eds Träfrakt längta strået i tävlingen.

– Eds Träfrakt har alltid snygga bilar. De har ju vunnit tävlingen tidigare och varit på pallplats 2019 – och är en värdig vinnare i år. Jag vill tacka alla partners som hjälpte oss med priser till vinnarna i tävlingen, det är mycket uppskattat, säger Boije.

Sveriges Tuffaste FH16, 2023
1) Eds Träfrakt AB


Juryns motivering: ”Som slagskeppen kämpade för fred transporterar Ed skogens guld i grym elegans, puts och glans.”
Priser: Pokal, värdecheck från Goodyear och lite smått och gott.

2) Peter Hedmans Åkeri


Juryns motivering: ”Vi har här en åkare som i år fattat Volvos värde och vågar visa emblemet tillsammans med volym i tank och ljud på sitt fina ekipage utan att vara märkespank.”
Priser: Pokal, värdecheck från Trux och lite smått och gott.

3) Malma Entreprenad och Transport


Juryns motivering:
”1987 – 2012 – 2023 får vi på denna bil se ”Heritage”-arvet som står för kraften i Volvos och ägarens hjärta.”
Priser:
Pokal, värdecheck från Billackeringen i Mjölby och lite smått och gott.

Nordens bästa FH16, 2023
Haugen Transport och Maskin, Norge

Juryns motivering: “General Lee – moonshine – Duke of Hazards i combination ovanpå en genomtänkt och välbyggd bil.”
Priser:
Pokal och högtryckstvätt från Alcon.