Glada vinnare i ett soligt Göteborg

I ett soligt Göteborg samlades samtliga pristagarna i Sveriges och Skandinaviens Tuffaste FH16 2020 på Volvo Experience Center, VTEX. En dag som koncernchefen för Volvo Lastvagnar Martin Lundstedt avslutade med orden:
– FH16-klubben är våra viktigaste ambassadörer. Den entusiasm som finns i klubben gör mig riktigt glad!

En nöjd vinnare i Sveriges Tuffaste FH16 2020 Robert Karlsson (tvåa från vänster) tillsammans med prisutdelarna Roger Alm, Martin Lundstedt och Boije Ovebrink.

Øystein Felle (till höger) har Skandinaviens Tuffaste FH16 och han fick ta mot priset av Volvos koncernchef och VD Martin Lundstedt.

Boije Ovebrink delade ut priset till tvåan i Sveriges Tuffaste FH16 2020. Här tillsammans med förarna Tony och Tom står vinnaren Mattias Rönnqvist på Nordmalings Skogsmaskiner AB och hans dotter samt Volvos Anna Müller, som också var prisutdelare.

Bronsmedaljen vann Mats Andersson (i mitten) på Skonberga Transport AB och hans FH16 750 spannmålsbil. Här tillsammans med prisutdelarna Stefan Strand och Boije Ovebrink.

Sveriges Tuffaste FH16 – och numera också Skandinaviens Tuffaste FH16 – brukar ett normalt år utses antingen på Trailer Trucking Festival eller på Elmia Lastbil. Men på grund av att i stort sett alla mässor fick ställas in förra året beslutade klubben att utse pristagarna digitalt.

– Att ställa in Sveriges Tuffaste FH16 fanns aldrig på kartan. Och även om det inte var som vanligt, så visade alla inskickade bilder på bilar att det fanns ett stort intresse för att vara med, säger FH16-klubbens ordförande Boije Ovebrink.

I höstas var också juryn under ledning av Jan Sandberg klara med sitt arbete. Och vinnaren i Sveriges Tuffaste FH16 2020 blev för andra året i rad Robert Karlsson på Ljugarns Schakt & Transport AB och hans FH16 650 krokbil.
– En mycket värdig vinnare, menar Boije och fortsätter:
– Jag frågade Robert om han bara putsar på bilen och aldrig kör med den. Men det förnekar han – till och med kroken var ju nyputsad! Robert vet hur man håller ordning på grejerna.

Och Roberts känsla för ordning gick också igen i juryns motivering: ”Här är en bil som fått juryn på kroken – sällan eller aldrig får en och samma bil den finaste utmärkelsen två gånger, men i fallet med Ljugarns krok är det klokt. Ordning och reda och knappt synbart använd även om vi vet att den körs dagligen gör sammantaget att priset till årets FH16 tilldelas Ljugarns Schakt & Transport AB – grattis!”

Silvermedaljör blev Mattias Rönnqvist på Nordmalings Skogsmaskiner AB och hans FH16 650 timmerbil och bronsmedaljen vann Mats Andersson på Skonberga Transport AB och hans FH16 750 spannmålsbil.
– Två snygga bilar, det var jämt i toppen i år. Juryn hade inget lätt jobb, säger Boije.

Sedan några år utser också juryn Skandinaviens Tuffaste FH16. Precis som i fallet med Robert Karlsson var det också en tidigare pristagare som juryn utsåg till vinnare – Øystein Felle. 2018 vann han priset på Mantorp Park i samband med klubbträffen för Bästa FH16.

Lars Jonsson (till vänster) på Jonssons Lastvagnar AB och FH16 dragbil från 1993 fick ett hederspris. En bil som Boije Ovebrink (till höger) tidigare ägde och hade som dragare när han körde truckracing.

Nu kan han också lägga titeln Skandinaviens Tuffaste FH16 2020 till sitt redan digra CV med följande motivering från juryn: ”The highway man – Öystein har med sin Volvo-approach banat vägen för att klubben väljer att utöka sina marker och utse Skandinaviens Tuffaste FH16 – väger ”nästan” lika tungt som Sveriges Tuffaste FH16 men med en sådan utstrålning på både bil och ägare är det i det närmaste tjänstefel att inte återigen uppmärksamma ”pinnabilen” från vårt västra grannland – GRATTIS!”
– Det var fantastiskt att få komma till Volvo Lastvagnar, träffa VD:n Roger Alm och dessutom få utmärkelsen av Volvos koncernchef Martin Lundstedt. Jag är verkligen stolt, säger Øystein Felle.

Øystein Felle har gjort sig ett namn med sin Volvo FH16 750 timmerbil och vunnit flera utmärkelser. Han vann till exempel första priset i en stor finsk timmerbilstävling för ett par år sedan.
– Att Øysteins bil är från 2018, och går i tuff körning i krävande områden som Telemark, är nästan otroligt, menar Boije.

Vid prisutdelningen delades också två specialpriser ut. Det ena hederspristagaren blev Jonas Höglund på Charlottenbergs Entreprenad & Transport AB och hans FH16 750 med specialbyggnation och det andra hederspriset fick Lars Jonsson på Jonssons Lastvagnar AB och FH16 dragbil från 1993. En bil som Boije tidigare ägde och hade som dragare när han körde truckracing.
– Kul att se min gamla dragare igen, säger Boije om sin gamla bil som var riktig röd när han köpte den:
– Den röda färgen var introduktionsfärgen när FH16- bilen presenterades 1993. Den färgen är vi alla eniga om att den inte ska komma tillbaka. Och vi lackade om den direkt i min sponsor Preems-färger när jag fick köpa bilen av Volvo 1994. När jag sålde den till Janne Flash som dragare i hans STCC-team blev den silverfärgad, så den har haft många olika färger innan den blev blå som är riktigt snyggt!

Hederspristagaren Jonas Höglund (i mitten) på Charlottenbergs Entreprenad & Transport AB och hans FH16 750 med special-byggnation fick pokal av Boije Ovebrink (till höger) och Volvos Christian Svedman (till vänster).

Före prisutdelningen samlades alla pristagare och personal från Volvo och åt en gemensam lunch.
– Jag vill verkligen passa på att tacka vår värd Roger Alm för en god lunch och övrig personal från Volvo som medverkade till att dagen blev något riktigt extra för oss alla.
Och Roger Alm tackade Boije för de orden med att berätta om hur viktiga FH16-klubbens medlemmar är för företaget när det gäller förbättring och kontinuerlig utveckling av Volvo FH16.